En årsags- og virkningsbevidst pædagogisk tilgang til mennesker med en eksplosiv og udadrettet adfærd.

Når vi møder et menneske med udadrettet adfærd, uanset om det er et barn, en ung eller et voksent menneske, kan det være udfordrende at forstå og håndtere deres reaktioner. En tilgang, der kan hjælpe os med at navigere i disse situationer, er at forstå og anvende princippet om årsag og virkning i vores pædagogiske praksis. Med årsag og virkning for øje, hedder det, at intet kommer ud af ingenting, alt kommer ud af noget. Der er altid et ‘før’ en voldsom episode. Lad os udforske denne tanke nærmere.

Baggrund og kontekst
Udadrettet adfærd kan manifestere sig på forskellige måder, såsom vredesudbrud, aggressivitet eller impulsstyrede handlinger. Det kan være et symptom på underliggende temaer såsom traumer, angst, eller manglende mestringsevner i sociale eller følelsesmæssige sammenhænge. I stedet for at betragte disse reaktioner isoleret, kan vi anvende en bevidst pædagogisk tilgang, der ser på årsagerne bagved. I Durewall Instituttet siger vi f.eks. ”at vi skal studere det voldelige møde frem for det voldelige menneske”. ~ inspireret af: Gary VandenBos

Principperne om årsag og virkning
Anerkendelsen af at der altid er en bagvedliggende årsag til alle handlinger, kan styrke vores tilgang i håndteringen af den udadrettede adfærd.
Alt sker i en given kontekst. Ud fra dette princip kan vi undgå at reagere på symptomer og i stedet adressere de underliggende triggere. Når vi forstår, hvad der fører til en voldsom episode, kan vi bedre hjælpe med at forebygge den i fremtiden.

Intet er tilfældigt
Når vi ser på den udadvendte, eksplosive adfærd, er det vigtigt at huske, at det ikke er tilfældigt. Det er ikke bare en pludselig impuls uden grund. Når vi arbejder ud fra denne tankegang, bærer vores tilgang præg af at være støttende og forstående.

Det der sker ”før” en voldsom episode
At anerkende, at der altid er et “før” en voldsom episode, er afgørende. Det indebær at undersøge og forstå de triggere eller udløsere, der fører til den udadvendte adfærd. Det kan være specifikke situationer, interaktioner eller følelsesmæssige tilstande. Ved at identificere disse “før”-faktorer kan vi implementere forebyggende strategier og støtteindgreb.

Implementering i pædagogisk praksis
En bevidst pædagogisk tilgang til udadvendt adfærd indebær i praksis en række trin:

  1. Observation og analyse: Vær opmærksom på adfærden og forsøg at forstå dens kontekst og årsager.
  2. Kommunikation: Skab et rum for åben kommunikation, hvor den berørte person føler sig hørt og forstået.
  3. Samarbejde: Arbejd sammen med den pågældende og andre relevante interessenter for at identificere triggere og udvikle håndteringsstrategier.
  4. Forebyggelse: Implementer forebyggende foranstaltninger baseret på identificerede “før”-faktorer for at reducere risikoen for voldsomme episoder.
  5. Støtte og intervention: Tilbyd støtte og intervention, når voldsomme episoder opstår, med fokus på at støtte den berørte person i at håndtere sine følelser og reaktioner konstruktivt.

 

Før, Under og Efter
I Durewall Instituttet har vi i mange år arbejdet ud fra en Før, Under og Efter model. Det vil sige, at hvor et menneske har reageret med en voldsom udadrettet eller indadrettet adfærd, betragtes det altid i et forløb af Før, Under og Efter.


Før handler om, hvad er der gået forud for episoden, her ligger også den forebyggende indsats. Den forebyggende indsats kræver dog, at du og I ved, hvad der skal undgås og hvad der skal sættes i stedet for. Det kunne f.eks. være ”Ingen afvisning, uden en anvisning”.
Under handler meget om, hvordan vi håndterer selve situationen, når den er opstået. Hvordan undgår vi at optrappe situationen yderligere og hvordan passer vi bedst muligt på os selv og hinanden.
Efter er en fase, hvor vi kigger på hvad der skete og hvorfor det skete. Altså en proces med analyse og læring. Når dette lykkes, så kan vi skabe et nyt Før og derved forhåbentlig reducere antallet og omfanget af de voldsomme, udadrettede situationer.

Konklusion
En bevidst pædagogisk tilgang baseret på principperne om årsag og virkning kan være afgørende for at håndtere udadrettet adfærd effektivt. Ved at forstå, at intet kommer ud af ingenting, og at der altid er et ”før” en voldsom episode, kan vi skabe et mere støttende og forstående miljø for mennesker, der oplever denne type adfærd. Gennem observation, kommunikation, samarbejde, forebyggelse og intervention kan vi hjælpe med at styrke individets evne til at håndtere sine følelser og reaktioner på en konstruktiv måde.

Modtag vores nyhedsbrev

* Påkrævet felter

Ved at klikke på send knappen, accepterer du samtidig vores Persondatapolitik.

Vi anvender MailChimp som marketing platform. Læs mere om Mailchimp's Persondatapolitik her.